Hvordan betaler jeg for en motorbådsregistrering?

Man betaler online via betalingskort.

Hjemmesiden benytter betalingsgatewayen QuickPay til dette formål. Der er tale om en sikker transaktion, og siden godtager en lang række betalingskort.

 

Jeg har ikke dankort eller andre kreditkort – hvad gør jeg?

Hvis du ikke har et elektronisk betalingskort, kan der betales for motorbådsregistrering ved bankoverførsel. Kontakt din kommune for at få udleveret kontonummer (se kontaktoplysninger).

Stort set alle transaktioner foregår dog via det elektroniske betalingssite QuickPay. Kontoindbetalinger kan tage op til 14 dage om at slå igennem ift. motorbådsregistreringens gyldighed, mens online betalinger forlænger motorbådsregistreringen straks betalingen er godkendt.

Det er yderst vigtigt, at man ved en evt. bankoverførsel anfører hele bådens registreringsnummer samt information om indbetaler.

Inden du indbetaler gebyret, skal du altid gennemgå oplysningerne i motorbådsregistret sammen med kommunes sagsbehandler, for at sikre, at alle oplysningerne er korrekt og opdaterede.


Hvordan virker betalingssiden QuickPay?

På betalingssiden kan der betales med dankort og en række internationale kort. Indtast først kortnummer (det lange nummer på forsiden af betalingskortet), derefter udløbsdato og i sidste felt tastes kontrolcifre (kontrolcifrene er de 3 sidste numre, som fremgår af kortets bagside i underskriftsfeltet).

 

Hvor ofte skal gebyret betales?

Der er tale om et årligt gebyr. Når du har betalt gebyret, har du tilladelse til sejlads i 1 år fra godkendelsesdatoen, hvorefter det årlige gebyr skal betales igen. Gyldighedsperioden udløb fremgår af registreringsattesten.
Hvis du har tasten en e-mailadresse og mobilnummer i systemet, vil du desuden modtage en påmindelse, når gyldighedsperiode er nærmer sig udløbsdatoen.

Den allerførste gang der betales for motorbådsregistrering, vil være når ifm. ansøgning om at få en motorbådsregistrering. Trækningen af gebyret sker først når ansøgningen godkendes af kommunen, og du har modtaget registreringsattest på e-mail. Hvis kommunen afviser din ansøgning, er der dermed ikke trukket penge på kontoen.

Når ens båd er registreret som hjemmehørende motoriseret fartøj, skal man holde registreringen gyldig ved fremadrettet at betale et årligt gebyr.

Dette kan gøres på to forskellige måder på hjemmesiden:

Man kan vælge at betale hvert år
Så skal man logge ind på motorbådsregisteret hvert år inden den indeværende gyldighedsperiode udløber og betaler gebyret.

Man logger ind i motorbådsregistreret ved hjælp af sit bådnummer og personlige pinkode. Pinkode og bådnummer fremgår af registreringsattesten. Hvis du ikke har nogen pinkode, skal man kontakte sin hjemkommune.

Når du er logget på, bedes du undersøge om oplysningerne i registret er korrekte. Herefter kan der foretages betaling ved at vælge "betal gebyr" nederst på siden. Hvis muligheden ”betal gebyr” ikke fremkommer på siden, er det muligvis fordi, at din registrering fortsat er gyldig, og det endnu ikke er tid til at betale igen.

Registreringsperioden er 1 år fra betalingsdato. Når gyldighedsperioden er ved at udløbe, vil du modtage en påmindelse pr. e-mail og sms, hvis du har indtastet mailadresse og mobilnummer i registreringssystemet.

Man kan lade systemet gøre det automatisk?- abonnementsservice/abonnementsordning. 
Her sker trækket af det årlige gebyr automatisk.Registreringsperioden er 1 år fra betalingsdato. Når gyldighedsperioden er ved at udløb, vil du modtage en information pr. e-mail og sms, hvis du har indtastet mailadresse og mobilnummer i registreringssystemet, om, at pengene trækkes på din konto. Du har dermed mulighed for at stoppe abonnementsordningen inden pengene bliver trukket, hvis du skulle ønske dette. 

Vælger man abonnementsordningen skal man være opmærksom på dels at framelde sig ordningen ved salg af båd osv., og indtaste nye kortoplysninger, når ens betalingskort udløber.


Hvordan tilmelder jeg mig abonnementsordningen?


Det kan du gøre på følgende måder:

Du er ny i Gudenåens online bådregister - du kan vælge abonnementsordningen i forbindelse med din ansøgning om bådnummer

Du er allerede oprettet i Gudenåens online bådregister. Når du vil betale dit årlige gebyr (tidligst 3 mdr. før udløb), logger ind på som bådejer i motorbådsregisteret med bådens registreringsnummer og den 4 cifrede pinkode, der står på din registreringsattest. Kan du ikke finde din registreringsattest, kan de enten genfinde den i din mail indbakke eller kontakte din registreringskommune - du finder kontaktinformation i bunden af hjemmesiden.

Når du er logget ind kan du vælge ”betal her – herefter kan du under dine oplysninger se en lang knap, der hedder ”betal gebyr og forlæng dermed din gyldighedsperiode”.

Betaler du f.eks. 2. mdr. før din registrering udløber, ligges de 2 mdr. til i den anden ende – du mindsker med andre ord ikke din registreringsperiode blot fordi du betaler i god tid.
 
Hvis du har tilmeldt dig abonnementsordningen, trækkes gebyret automatisk fra dit betalingskort én gang årligt.
De fleste betalingskort udløber efter 4 år. Når udløbsdatoen for det valgte betalingskort nærmer sig, fremsendes e-mail med anmodning om at opdatere kortoplysninger. Det gøres ved at logge ind på motorbådsregistreret med bådnummer og pinkode.

Vælg ”ændre kort for abonnement” og herefter den korttype du ønske at bruge. Kortoplysningerne udfyldes og ”gennemfør betaling” vælges. Bemærk, at der ikke vil blive trukket penge fra kortet, før den gældende registrering udløber.


Hvordan opdaterer jeg mine kortoplysninger – abonnementsordningen?

Hvis du har tilmeldt dig abonnementsordningen, trækkes gebyret automatisk fra dit betalingskort én gang årligt.

De fleste betalingskort udløber efter 4 år. Når udløbsdatoen for det valgte betalingskort nærmer sig, fremsendes e-mail med anmodning om at opdatere kortoplysninger.

Du kan opdatere kortoplysingerne ved logge ind på på motorbådsreigstret via denne hjemmeside - du skal bruge dit bådnummer og pinkode. Vælg under skemaet knappen med teksten ”ændre kort for abonnement” og herefter den korttype, du ønske at bruge. Kortoplysningerne udfyldes og ”gennemfør betaling” vælges.

Der vil ikke blive trukket penge fra kortet, før den gældende registrering udløber.


Jeg har fået nyt betalingskort

Hvis du er tilmeldt abonnementsordningen, skal du huske at ændre dine kortoplysninger inden dit kort udløber. 
Når du er logget ind i motorbådsregistret som bådejer med dit bådnummer og den pinkode, der står på din registreringsattest, skal du trykke på det øverste link i venstre side - den hedder "Se dine bådoplysninger - herunder afmelding".

Du kommer herefter til en ny side, hvor der er et stort skema med alle dine oplysninger. Under skemaet vælger du den blå knap, der hedder "ændre kort for abonnement" - og det er her, du ændrer kortoplysningerne.

Hvis du ikke kan finde din registreringsattest og dermed din pinkode, kan du kontakte din kommune.
 
Hvad sker der, hvis du ikke nåede at ændre kortoplysningerne inden dit betalingskort udløb?
Er dit kort udløbet inden du har nået at ændre kortoplysningerne i Gudenåens bådregister, vil du modtage beskeder via sms og e-mail om, at der forgæves er forsøgt trukket penge på kortet (har du ikke indtastet hverken mobiltelefonnnummer eller e-mail, kan systemet desværre ikke sende dig påmindelser).

Du skal herefter logge ind i motorbådsregisteret med dit bådnummer og din pinkode starte med at afmelde dig abonnementsordningen. Når du har gjort det, skal du tilmelde det nye kort. Det gør du ved at vælge ”abonnement” igen.

 
Afmeld din abonnementsordning

Man er selv ansvarlig for at afmelde sig abonnementsordningen. Dette gøres ved at logge ind som bådejer med bådens registreringsnummer og pinkode og herefter vælge knappen "stop abonnement".

Indbetalt registreringsgebyr tilbagebetales ikke.


Kan jeg få pengene tilbage?

Nej. Indbetalt gebyr tilbagebetales ikke. 

Indbetalt gebyr tilbagebetales heller ikke ved salg af båd, og restperioden, hvor sejlads tillades, kan ikke overføres til evt. køber af båd. I sådanne tilfælde skal der søges på ny.