Hvis du ikke har brug for vejledning, klik her for at komme direkte til ansøgningen om fast bådnummer.

Alle, der sejler med et motordrevet fartøj i Gudenåsystemet, skal registreres ogføre et bådnummer – enten et fast bådnummer (for hjemmehørende fartøjer) eller et gæstenummer (for turister). På denne side finder du information om hvordan man erhverver sig et fast bådnummer til sin hjemmehørende båd.

OBS: Sagsbehandlingstiden kan være op til 14 dage, primært i forbindelse sommerperioden. Hvis du ansøger om et bådnummer f.eks. i sommerferieperioden og ikke kan vente på almindelig sagsbehandling, kan du i ventetiden benytte dig af gæstemærkeordningen og købe et gæstenummer og dermed komme på vandet som planlagt.

 

Hvad betyder hjemmehørende båd?

Hjemmehørende fartøj er fartøj, hvor ejer er bosiddende i én af de 7 Gudenåkommuner (Randers, Viborg, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Horsens eller Hedensted Kommuner).

Fartøj, hvis ejer har sommerhusadresse i en af Gudenåkommunerne, eller fartøj som har fast liggeplads ved Gudenåen, betragtes også som hjemmehørende.

Gælder ovenstående ikke for dig, skal du have fat i et gæstenummer – Klik her for at komme direkte til ansøgningen om gæstenummer. 


Hvem kan registreres?

Motordrevne fartøjer inkluderer motorbåde, sejlbåde med påhængsmotor, robåde med påhængsmotor, elbåde og alle andre fartøjer, der benytter sig af motor til fremdrift. Det vil sige, har du en fartøj med hjælpemotor, indenbords såvel som udenbords, skal du registreres, da båden kan fremdrives med motor.

Fartøjer, som udelukkende sejler nedstrøms Randers Bro skal efter aftale med Randers Kommune lade sig gebyrfrit registrere i Gudenåens bådregister – Randers kommunes kontaktinformationer findes i bunden af hjemmesiden.

Sejldrevne og hånddrevne fartøjer skal ikke registreres i systemet

 

Hvad koster det?

Det koster 200 kr. om året i registreringsgebyr for et fast bådnummer til et hjemmehørende fartøj. Klik her for at se notat om kommunernes hjemmel til opkrævning af gebyr (pdf). Filen er ikke tilgængelig i henhold til loven om webtilgængelighed. Har du spørgsmål til dokumenternes indhold, er du velkommen til at kontakte Gudenåkomitéens koordinator Majbritt Kjeldahl Lassen på tlf. 51 44 49 43 eller e-mail: makla@silkeborg.dk 

Gebyret opkræves ved den årlige indgivelse af anmodning om genregistrering.

Indbetalt gebyr tilbagebetales ikke. Bådejer er selv ansvarlig for at opsige en eventuel abonnementsaftale - abonnemmentsaftalen stopper dog automatisk ved bådens afmelding. 


Hvordan gør man?

Du finder ansøgningsskemaet til et fast bådnummer på denne side. Du udfylder de krævede felter, accepterer handelsbetingelserne (og tilmelder dig abonnementsordningen, hvis du ønsker dette; husk at afmelde det igen når du ikke skal bruge det) - herefter vil en betalingsside dukke op.  I online-shoppen kan der betales med de mest almindelige betalingskort (Dankort, Visa Dankort og eDankort, MasterCard, Maestro, Visa, Visa Electron, JCB og American Express). Gudenåkomitéen anvender QuickPay til at gennemføre betalingstransaktioner. Brug af Dankort og kreditkort er derfor sikker og godkendt af NETS.

Ved betaling på hjemmeside har Gudenåkomitéen ikke adgang til dine kreditkortoplysninger. De håndteres udelukkende af QuickPay. Betalingen sker via en sikker forbindelse (SSL). Oplysningerne, som indtastes, bliver krypteret og kunden er den eneste, der kan læse oplysningerne. Ved betaling reserveres betalingen indtil handlen er godkendt af administrationen. Det betyder, at pengene ikke trækkes på din konto før din ansøgning er godkendt.

Skulle der opstå problemer med betalingen via hjemmesiden, kontakt da venligst din hjemkommune (kontaktinformationer findes nederst på hjemmesiden).

Har du ikke et betalingskort, kan din kommune hjælpe dig med et kontonummer, så du kan få overført pengene via din bank. Her er det yderst vigtigt, at du angiver bådens nummer samt dit navn – ellers kan vi ikke finde din betaling.

 

Din ansøgning er godkendt – hvad sker der så?

Hvis ansøgningen kan imødekommes, fremsender systemet en attest til ansøger, med information om det tildelte registreringsnummer.

Før fartøjet anvendes til sejlads, skal registreringsnummeret påmales eller påmonteres fartøjet. Når du har fået nummeret tildelt, så du skal selv få lavet et skilt eller lign. med bådnummeret på, som skal monteres på båden på begge sider. Det kan man få lavet bl.a. hos skiltemalere.

Registreringsnummeret skal placeres så tæt på forstavnen som muligt på begge sider af fartøjet inden fartøjet søsættes, og det skal placeres på en sådan måde, at det er let læseligt. Bogstaver og tal skal mindst 8 cm høje med en stregtykkelse på minimum 1 cm. Farven på bogstav og tal skal være i stærk kontrast til fartøjets skrog eller det emne, det påmales eller monteres på.

 

Når du har fået dit nummer skal du huske at betale årligt – sådan her gør du:

Bådejere skal årligt logge på registreringssystemet (vha. deres bådnummer og pinkoden, der fremgår af registreringsattesten) og foretage indbetaling af gebyr.

Når gebyret er betalt gælder registreringen 1 år fra betalings- eller godkendelsesdato, og der skal først betales igen (=genregistreres), når gyldighedsperioden udløber. Ved genregistrering kan der betales op til 3 måneder forud for gyldighedsperiodens udløb, og i så fald vil gyldighedsperioden blive forlænget 1 år fra udløbsdato.

Hvis du gerne vil slippe for at huske på den årlige betaling, kan du tilmelde sig abonnementsordningen. Så bliver gebyret automatisk trukket hvert år, indtil bådejer selv framelder ordningen.